Testpilot 2 til Kreta - Mixx Travel
    Navn
    Tlf:
    Dato
    Hvornår vil du ringes op?
    Ring mig op!
  • 89886882

Trine og Michael - Mixx Travels testpiloter nummer 2!

I september 20201 kunne vi igen sende nye Testpiloter af sted på nye eventyr - her var Corona ikke længere den store forhindring for at rejse, og efter intensivt juryarbejde fandt vi Trine & Michael, et ungt par fra Fyn. De blev sendt med flyveren til Chania på Kreta - og her er de historier de delte med os (og som blev lagt på vores facebookside undervejs).

Fredag 24/9 - Agia Marina

Småstensstrand, klart vand og snorkling - I dag har vi været en strandtur på Agia Marina. Vandkanten er præget af småsten, men længere oppe, det blødeste sand. Vandet er helt klart, så hvis man vil snorkle, er det et perfekt sted. Vi så bl.a. en masse småfisk. Vandet bliver hurtigt dybt, så man skal ikke langt ud for at kunne dyppe sig. Strandstole med parasol koster ca. 10 euro om dagen, men går man lidt hen af stranden, er der flere små caféer, som tilbyder gratis strandstole ved køb af frokost.  En skøn strand for alle aldre.

Lørdag 25/9 - Platanias Beach

Vi blev lidt for familiære med det lokale, græske Raki i går aftes, så i dag trængte vi til at slappe af på en solseng 😉 Vi gik ind til en nærliggende strand, Platanias Beach. Solsengene her koster ca. 5 euro, uden parasol.  Selvom det var tidlig formiddag, var caféejerne i fuld sving med at imødekomme de fremmødte - nogle for at kræve betaling for solsenge, andre for at tilbyde gratis solsenge ved bestilling af drikkevarer eller mad i deres restaurant.  Der ligger en masse restauranter langs stranden, og man finder alt fra dem med højt musik til andre med pavilloner, hvor der tilbydes massage.

Vandet her bliver hurtigt dybt. 5 skridt, og du har dækket benene. 10 skridt, så skal du kunne svømme - for du kan ikke bunde. Der er mange sten i bunden på denne strand, og man skal meget langt ud for at se sandbund, men vandet er meget klart. En super behagelig strand med masser af liv.

Hvis man ikke har været i Grækenland før, eller ikke kender så meget til de forskellige græske delikatesser, så anbefaler vi at prøve en “Græsk tapas”. Flere restauranter tilbyder dette for 2 personer til ca. 35-40 euro. Her får man en guidet tour ud i, hvad Grækenland har at byde på i deres traditionelle køkken. Ca. 10 anretninger som bl.a. byder på tzatziki, fried saganaki (ost), keftedakia med feta, souvlaki, mousaka og lamme tsigariasto. En god måde at komme rundt om de forskellige græske retter. Pas dog på når de serverer deres specialitet, Raki, efter maden. Nogle steder får man et enkelt shot, andre steder stiller de en hel flaske. Vi anbefaler ikke, at man drikker hele flasken.

Søndag 26/9 - Balos og Falassarna

Vi sad i bilen, da der var jordskælv hernede i dag. Bilen og jorden under begyndte pludseligt at ryste, men efter et par minutter var alt stille igen. Så os ud på tur! Vi startede dagen med at købe 2 sandwich, 2 øl og 1 kildevand, og så køre ud i det græske ørkenlandskab. Vi så vilde geder, flotte ørkenblomster (også kaldes kaktus) og olivenplantager, så langt øjet rækker. Vi gjorde holdt på en lidt afsides strand, og holdt picnic. Vi kan varmt anbefale, at bare køre rundt på øen, og nyde Grækenlands sjæl og varme. Find jeres eget spot, og hold en pause

Efter frokost kørte vi til Balos Beach. Der er en told, som kræver 1 euro per person, til bevarelse af området. Herfra er der ca. 7 km kørsel til parkeringsområdet, hvilket tager ca. 35 minutter. Det er en vild oplevelse! Selv Michael blev lidt karrusel-syg, og han var chauffør 😉 Man følger en smal klippeskråning, og når der kommer en modkørende, giver det et ekstra sus i maven. Fra parkeringsområdet er der ca. 20 minutters gang ned af skrænten til stranden. Det er hele turen værd! Ud over at få balder af stål af gåturen, er det den smukkeste sandstrand. Helt sikkert et sted vi skal besøge igen. Hvis man ikke har nerver til køreturen, ben til gåturen, så er der også mulighed for at tage en bådtur hertil. Gør det! Det skal opleves.

Solnedgang ved Falassarna - med kærlighed på 1. række. Der blev tanket helt op på kærlighedskontoen, da vi kørte til Falassarna stranden, og gjorde aftenhold ved en taverna (café) oppe i klipperne. Her så vi solens sidste stråler dykke ned i det smukke blå dyb. Vi ventede med at bestille aftensmaden til solen var helt væk, for at få mest muligt ud af oplevelsen

Mandag 27/9 Shopping og Gerani Beach

Vi går dagligt i den pulserende hovedgade ind mod Platanias. Overalt på vejen kan man høre skandinaviske lyde. Ikke blot fra de forbipasserende, men også fra sportsbarer, butikker og restauranter. Michael nyder, at barerne har sørget for at vise de lokale hjemmekampe på storskærm. Der er så mange barer og skærme, at når han ikke gør holdt med en stor fadøl, så bliver han løbende opdateret om stillingen, mens vi går langs gaden
😉
Vi er efter et par dage begyndt at hilse på de andre par, hvor vi tøser genkender hinanden fra butikkerne eller ude fra fortovene, hvor vores fyre sidder inde og råber i kor af tv’et 😉 Der er masser af underholdning til os piger, bl.a. i form af sko, tasker, hatte og pynt 😉
I dag gik vi en længere tur, for at se på Gerani Beach. Da vi kom derud, var vi dog usikre på, om vi var gået forkert. Det er en meget privat strand, og der er kun liggestole til hotellets egne gæster. Selvom stranden var fin og lækker, følte vi os dog lidt “forkerte”. Så vi valgte at gå langs stranden ind til Platanias Beach i stedet.

Advarsel: Hvis man går langs stranden, kommer man til et sted, hvor man skal over et lille vandløb. Iført badetøj, valgte vi blot at gå over, da vandet ikke virkede alt for dybt. Vær dog opmærksom på, at der er rigtig meget strøm i vandløbet, og at modsatte stykke, hvor man går op, kan føles som kviksand i strømmen. Det kan nemt komme til at koste et par nedsunkne badesandaler 😉

Tirsdag 28/9 Dyk og Chania by

I dag fylder Michaels VVS-firma 7 år, og mens drengene hjemme i firmaet bliver forkælet med en flaske champagne og chokolade, så har vi valgt at fejre, at han for 2. år i træk er kåret som den bedste anbefalede håndværker i regionen, med at forkæle os selv med en dykkertur med Blue Adventures Diving i Chania.

Vi bestilte en tur med 2 dyk, og der var en masse at udforske. Under vores dyk svømmede vi bl.a. i grotter og så en masse mere eller mindre farvestrålende fisk. Grundet det klare vand, havde vi perfekt sigtbarhed.  Nogle af turiststederne som tilbyder diverse bådture, laver kun kombinerede snorkel og dykkerture, hvor man kun kommer på ca. 4 meters dybde. Gør jer selv den tjeneste, at book ved et godt bureau.  Det gør bare oplevelsen lidt federe 😉

Efter vores dykkertur, valgte vi at blive og udforske lidt af Chania by. Her føles mere som en storby, men med super charmerende, små, autentiske gader, og massevis af butikker - og krejlere. Vi er kommet på en god dag, for hver gang jeg kigger på noget, kommer sælgeren og siger, at i dag er der netop 30% rabat - just for you 😉 Er man ikke til krejl, er der også de “rigtige” butikker - de fik også et besøg.

Et ægte stykke af Grækenland mødte vi, da vi besøgte et stort marked, hvor de lokale kommer og handler fisk, kød, krydderier mm. Klart et besøg værd - men man skal ikke være for sart, da der ligger sprættende blæksprutter, flåede hele lam og svinehoveder frit fremme i boderne

Onsdag 29/9 Agia Sofia-grotten og Elafonissi

Vi startede dagen med en tur til Cave Agia Sofia, også kaldet Cave “Wisdom of God”. Midt i et klippelandskab, dukker der pludselig en indbygget katedral frem. Og turen blev kun mere guddommelig af, at der var valfartende, der kom og bad i kirken. Sindssygt smukt og unikt.
Det kræver dog lidt benarbejde, at nå grotten, da der er en lang stentrappe op til indgangen. Så den er ikke for dårligt gående. Men ved vejen findes lokale turist-bikse, hvor man kan blive stående nede og nyde den skønneste udsigt ud over klipperne.

Så gik turen til Elafonissi Strand - en super smuk strand. Vandkanten er helt lyserødt, og vandet er super klart.  Michael og jeg vil nok kalde denne strand for Kretas Cold Hawaii. Vandet er lidt koldere hernede, og vi bliver blæst godt igennem - både i vand og til lands. Der er mange mennesker på denne strand, grundet de mange turistbusser, som kører hertil. Men hvis du ikke er menneskeforskrækket, så er det helt sikkert en udflugt, som du ikke må gå glip af!"

Torsdag 30/9 Knossos og hjem igen

Vi startede dagen med at tage afsked med vores fantastiske udsigt på hotellet, tjekke ud, og så afsted mod Heraklion, for at udforske Knossos.
Det er virkelig et ubegribeligt, historisk fund, som giver en kæmpe indsigt i oldtidens Grækenland.  Pga. Covid-19 var det ikke muligt for os, at komme ind i selve udgravningen af paladset, men på trods af det, synes vi stadig, det var alle pengene værd. Er man historie/kultur interesseret, så må man ikke gå glip af denne oplevelse.
Kufferten er pakket, og den er propfuld af oplevelser. Heldigvis kun i metaforisk forstand, da vi ellers ville skulle betale for overvægt 😉
Vi er nu klar til at vende snuden hjemad mod Danmark. Det bliver ikke et farvel, men et på gensyn. Det er bestemt ikke sidste gang, vi besøger Grækenland, og det er bestemt ikke sidste gang, vi rejser med MixxTravel.

Hvis I går rundt med feriedrømme - så kom afsted! Alle ude i verden er lige så vant til Corona, som vi i Danmark er. Alle restriktioner mm. bliver der taget godt hånd om. Vi har på INTET tidspunkt følt os utrygge, usikre eller generet af restriktioner. Vi kender det jo. Så book ferien, og kom afsted 😉