Rejsebetingelser udarbejdet af Foreningen af Rejsearrangører i Danmark (RID)
Opdateret marts 2024
Nedenstående er Mixx Travels rejsebetingelser, udarbejdet af Rejsearrangører i Danmark (RID) og anvendes af foreningens medlemmer. Vi
beder dig desuden læse afsnittet ”Værd at vide”, på
www.mixxtravel.dk, som
er en del af rejsevilkårene.
RIDs
almindelige bestemmelser
Nedenstående bestemmelser er udarbejdet af Rejsearrangører i Danmark og
anvendes af foreningens medlemmer. Bestemmelserne er udarbejdet i
overensstemmelse med “Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer”,
som, sammen med anden dansk lovgivning, regulerer købet af rejsen og eventuelle
krav, der måtte blive rejst mod rejsearrangøren.
Bestemmelserne gælder for den kombination af rejseydelser, der betegnes
en pakkerejse, jf. direktiv (EU) 2015/2302.
Rejsen er omfattet af alle EU-rettigheder for pakkerejser. Det indebærer
bl.a., at Mixx Travel er ansvarlig for den korrekte levering af den samlede
pakkerejse.
Mixx Travel har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og, hvis pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at virksomheden går konkurs eller bliver insolvent. Denne sikring sker via Kammarkollegiet, Slottsbacken 6, 111 30 Stockholm, Sverige.
Flere oplysninger om centrale
rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302 finder du her.
For rejsen gælder i øvrigt nedenstående bestemmelser. Det med kursiv
fremhævede er Mixx Travels afvigelser fra Rejsearrangører i Danmarks
almindelige bestemmelser.
Pkt.
1 – Køb af rejsen
Købet af rejsen og dermed oplysningerne og
vilkårene for denne, er bindende for rejsearrangøren og kunden, når depositum
og/eller hele rejsens pris er rettidigt indbetalt. Ved sin indbetaling
forudsættes kunden at have accepteret de anførte informationer og vilkår for
rejsen; herunder disse almindelige bestemmelser for køb og deltagelse i
pakkerejser samt rejsearrangørens informationer om rejsen.
Rejsearrangøren skal inden rejsens
påbegyndelse gøre opmærksom på muligheden for at tegne en rejseforsikring, der
dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller
sygdom i det omfang, sundhedskortet ikke dækker. Den rejsende anbefales at
tegne en rejseforsikring samt at sikre sig, at forsikringen har den nødvendige
dækning. For salg af rejseforsikringer modtager rejsearrangøren typisk
provision fra forsikringsselskabet. Kontakt salgspersonalet for yderligere
information om rejseforsikringer.
Børn og unge under 18 år, som rejser uden
voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise en erklæring fra deres
forældre eller værge om, at de har tilladelse til rejsen. Det gælder dog ikke,
hvis rejsen er købt af en forælder eller værge. Hent formular her.
Det navn, som står angivet først på
rejsedokumentet eller er angivet som betaler af rejsen, betragtes som ejer af
rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen.
Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra rejsearrangøren
angående rejsen, vil ske til denne person.
Den rejsende er forpligtet til at kontrollere
oplysningerne i rejsedokumentet og øvrige informationer med det samme. Det
påhviler den rejsende at gøre opmærksom på eventuelle fejl så hurtigt som
muligt. Ændring kan være forbundet med et gebyr eller ny bestilling.
Navne på rejsedokumentet skal altid stemme
overens med passet og skal altid indeholde minimum første fornavn samt sidste
efternavn.
Da eventuelle meddelelser om rejsen
fortrinsvis sendes pr. SMS eller e-mail, er det yderst vigtigt, at disse
oplysninger fremgår af bestillingen og opdateres om nødvendigt.
Tilslutningsrejser indgår kun som en del af
rejsen, hvis de er solgt sammen med pakkerejsen eller flybilletten som en del
af denne.
Hvis den rejsende selv bestiller tilslutningstransport
i kombination med en pakkerejse, er det vigtigt at beregne tilstrækkelig tid
imellem de 2 transporter:
Inden for Europa anbefales minimum 2,5 timer.
Uden for Europa anbefales minimum 4 timer.
Det anbefales at bestille billetter, som kan
ændres, hvis en flyforsinkelse på pakkerejsen skulle opstå.
Pkt.
2 - Rejsens pris m.v.
Rejsens pris omfatter - hvor intet andet er
anført – transport til rejsemålet, lufthavnsafgifter, passagerafgift, evt.
moms, indkvartering i delt dobbeltværelse på hotel eller lejlighed samt evt.
forplejning i henhold til udbudsmaterialet, hjemmesiden og rejsedokumentet.
Prisen på markedsførte rejser kan løbende
blive op- eller nedjusteret alt afhængig af udbud og efterspørgslen på
ferierejser.
Udgifter til pas, visum, vaccinationer,
forsikringer og lignende er, medmindre andet er anført, ikke omfattet af
prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv. Der henvises i øvrigt
til pkt. 7.
Særlige hotelfaciliteter såsom adgang til
tennisbane, minigolf m.v. er sædvanligvis ikke inkluderet i rejsens pris,
ligesom det må påregnes, at der på visse hoteller opkræves leje for liggestole,
parasoller, safety box, adgang til internet m.v.
Rejselængden regnes
fra og med afrejsedag til og med hjemkomstdag. Det gælder også, når en rejse
starter om aftenen og/eller slutter om morgenen. Den angivne rejselængde
omfatter derfor ikke altid hele dage.
Pkt.
3 - Betaling, prisændringer m.v.
For rejser indenfor Europa (herunder lande
ved Middelhavet samt de Kanariske Øer) udgør depositum kr. 1.000 pr. rejsende
samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer. For
oversøiske rejser udgør depositum kr. 2.000 pr. rejsende samt evt.
afbestillings-forsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
Depositum for rejser på over kr. 5000.- pr. pers. udgør kr. 2000.- pr. rejsende samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre
gebyrer.
Betaling af restbeløbet for rejser skal være
rejsearrangøren i hænde senest 40 dage før afrejse.
Ved indtegning senere end 40 dage før
afrejsedag skal hele rejsens pris være rejsearrangøren i hænde senest 1 time
efter indtegning.
Ved indtegning via hjemmesiden senere end 40
dage før afrejse skal hele rejsens pris betales straks, medmindre andet er
aftalt.
Bestilles rejsen senere end 7 dage før
afrejse, aftales betalingsfristen med rejsekonsulenten.
Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har
rejsearrangøren ret til at annullere rejsen uden varsel.
Rejsearrangøren forbeholder sig ret til,
inden afrejsedag, at foretage sådanne prisændringer, som skyldes ændringer i
transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser), skatter, afgifter eller gebyrer
(f.eks. lufthavns-, start- eller landingsafgifter) eller valutakurser, som er
anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse. Det gælder også, selv
om rejsen er slutbetalt.
Hvis lufthavnsafgiften f.eks. stiger kr.
100,-, forhøjes rejsens pris tilsvarende. Tilsvarende princip gælder for f.eks.
ændrede brændstofpriser og valutakurser, idet en prisforhøjelse dog kun kan
finde sted med et beløb svarende til den underliggende ændring af
transportomkostningerne, skatter, afgifter mv. eller valutakurser.
Hvis prisen forhøjes mere end 8%, er kunden
berettiget til at annullere rejsen og få indbetalte beløb refunderet uden
unødig forsinkelse og senest 14 dage efter annulleringen. Det er dog en
betingelse, at annulleringen meddeles rejsearrangøren umiddelbart efter, at
kunden er blevet underrettet om prisforhøjelsen. I modsat fald betragtes den
rejsende at have accepteret prisforhøjelsen.
Dersom skatter eller afgifter m.v., som pålægges
rejsearrangøren direkte, og som er indregnet i rejsens pris, nedsættes eller
bortfalder med virkning inden rejsedagen, er rejsearrangøren forpligtet til at
godtgøre kunden det sparede beløb. I sådanne tilfælde har rejsearrangøren ret
til at fradrage omkostningerne ved tilbagebetaling. Rejsearrangøren skal efter
anmodning fra den rejsende fremlægge dokumentation for disse omkostninger.
Kunden skal underrettes om eventuelle prisforhøjelser
og om begrundelsen herfor og beregningen heraf snarest muligt og senest 20 dage
før pakkerejsens begyndelse ved skriftlig meddelelse til den ved købet af
rejsen eller senere af den rejsende oplyste adresse/e-mail adresse.
Pkt.
4 - Ændring og afbestilling inden afrejse
A. På rejsearrangørens foranledning
Rejsearrangøren har
ret til at foretage ændringer i rejsen, som sædvanligvis må betegnes som
bagatelagtige; eksempelvis ændring af
flyselskab, mindre ændring af tidstabel, mindre ændring af forløb af rundrejse.
Hvis rejsearrangøren
inden pakkerejsens begyndelse derimod er nødsaget til væsentligt at ændre et af
rejseydelsernes væsentligste kendetegn, kan den rejsende enten acceptere
ændringen eller hæve aftalen uden at blive pålagt gebyrer i den anledning.
Rejsearrangøren skal
uden unødig forsinkelse oplyse den rejsende klart, forståeligt og tydeligt om, hvilke
ændringer der foreslås, og om betydningen for pakkerejsens pris. Derudover skal
der gives den rejsende en rimelig frist for den rejsendes underretning til
rejsearrangøren om sin beslutning samt, at manglende underretning af
rejsearrangøren inden den angivne frist indebærer, at den rejsende anses for at
have accepteret ændringen.
Derudover kan
arrangøren eventuelt give den rejsende et tilbud om en erstatnings-pakkerejse.
Hvis den rejsende accepterer de foreslåede ændringer eller
accepterer at deltage i en erstatningspakkerejse og dette medfører, at
erstatningspakkerejsen får en lavere kvalitet eller værdi, har den rejsende
krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen.
Hvis den rejsende
vælger at hæve aftalen, har den rejsende krav på, uden unødig forsinkelse og
senest 14 dage efter ophævelsen, at få tilbagebetalt samtlige beløb, der er
betalt i henhold til aftalen
Herudover kan den
rejsende, efter omstændighederne, have krav på erstatning for eventuelle
økonomiske tab, medmindre det skyldes kundens egen forhold eller uundgåelige
eller ekstraordinære omstændigheder uden for rejsearrangørens kontrol, jf.
nedenfor.
Rejsearrangøren kan
opsige aftalen om en pakkerejse, hvis antallet af personer, der har tilmeldt
sig pakkerejsen, er lavere end [det minimum, der er anført i aftalen]. Rejsearrangøren
skal underrette den rejsende om opsigelsen inden den frist, der er anført i
aftalen, dog ikke senere end
1) 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens
varighed er over 6 dage,
2) 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens
varighed er mellem 2 og 6 dage, eller
3) 48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens
varighed er under 2 dage.
Rejsearrangøren kan derudover opsige aftalen om en
pakkerejse, hvis rejsearrangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af
uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, og rejsearrangøren underretter
den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens
begyndelse.
I sådanne tilfælde har den rejsende krav på at få
tilbagebetalt samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen, uden unødig
forsinkelse og senest 14 dage efter opsigelsen. Det gælder dog ikke en evt. præmie for
afbestillingsforsikring, da denne dækning er en særskilt aftale, der allerede
træder i kraft ved købet af pakkerejsen, jf. nedenfor under pkt. C.
Den rejsende har ligeledes ikke krav på erstatning.
Vil kunden gøre krav gældende grundet
ændringen, skal kunden give rejsearrangøren meddelelse herom snarest muligt,
efter at kunden har fået oplysning om ændringen eller aflysningen. Gør kunden
ikke dette, kan det have indflydelse på behandlingen af kravet.
B. Ændringer og aflysning på kundens foranledning
1) Ændringer
Hvis kunden efter betaling af depositum
og/eller rejsens pris ønsker foretaget ændringer med hensyn til afrejsested,
rejsetidspunkt, rejsemål, hotel, rejsedeltagere etc., og forudsat at rejsearrangøren
bekræfter, at en sådan ændring er mulig, gælder følgende regler:
Ved ændringer af rejser, der meddeles rejsearrangøren
og bekræftes af dette senest 40 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er
rejsearrangøren berettiget til at opkræve et ændringsgebyr. Ændringsgebyret er
udregnet på baggrund af det merarbejde og de merudgifter, som ændringen
medfører, dog min. kr. 650 pr. person.
Eventuelle prisforskelle i forhold til prisen
på købstidspunktet opkræves hos eller refunderes til kunden.
Ændringsgebyret indbetales samtidig med eller
umiddelbart efter ændringen således, at der som minimum er indbetalt det fulde
depositum på rejsen.
Ændringer som ovennævnte, som meddeles rejsearrangøren
og bekræftes af dette senere end 40 dage før den oprindelig aftalte rejsedag,
er rejsearrangøren berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor)
og ny indtegning.
Ved ændring af en rejse, hvorpå der er ydet
3., 4., 5. eller 6. persons rabat/ekstrasengsrabat eller opkrævet tillæg for
enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse: Se nedenfor under 2c.
2) Afbestilling
2a)
Kunden har ret til inden afrejse at
afbestille rejsen. Rejsearrangøren kan i sådanne tilfælde kræve et rimeligt,
standardiseret afbestillingsgebyr, som er fastsat under hensyn til tidspunktet
for afbestillingen og pakkerejsens karakter, dog minimum det erlagte depositum.
Kunden skal orienteres om sådanne vilkår både inden og ved rejseaftalens
indgåelse.
Mixx Travel ønsker at modtage en afbestilling af rejse pr. telefon på
89 88 68 82 eller pr. mail på [email protected]. Der skal ved telefonisk afbestilling altid efterfølgende fremsendes en
bekræftelse pr. mail på afbestillingen.
Ved afbestilling af en rejse gælder følgende regler:
a) Ved afbestilling senest 40 dage før den
aftalte rejsedag tilbagebetales det af kunden indbetalte beløb med fradrag af
et beløb svarende til et depositum på det erlagte depositum pr. person samt
evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
b) Ved afbestilling senere end 40 dage før
og senest 21 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet ret til at
beregne sig 60% af rejsens pris, dog minimum det erlagte depositum pr. person
samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
c) Ved afbestilling senere end 21 dage før
og senest 7 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet ret til at beregne
sig 80% af rejsens pris, dog minimum det erlagte depositum pr. person samt evt.
afbestillingsforsikring, rejseforsikring og gebyrer.
d) Ved afbestilling senere end 7 dage før
den aftalte rejsedag, ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden
afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin
indbetaling. Udeblivelse eller for sent fremmøde betragtes som en aflysning af
hele rejsen.
e) Ved afbestilling, i tilfælde hvor der
er tale om flyvning med rutefly, og rejsebureauet ikke kan få refunderet
flybilletten fra flyselskabet, har rejsebureauet ret til at beregne sig, hvad
der svarer til flybillettens pris samt det erlagte depositum samt evt. betalte
gebyrer. Rejsebureauet skal overfor kunden dokumentere, at flybilletten ikke
kan refunderes.
Ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling,
har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling. Se
tillige pkt. 7. om den rejsendes pligter og ansvar.
2b)
Den rejsende kan endvidere afbestille en rejse inden rejsens begyndelse,
hvis der på rejsedestinationen, eller i umiddelbar nærhed heraf, inden
for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens påbegyndelse, indtræffer uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af
pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
Såfremt Udenrigsministeriet, Statens
Seruminstitut eller anden tilsvarende, behørig myndighed fraråder rejser til
det pågældende område i den aktuelle ferieperiode, vil betingelserne for
afbestilling normalt blive anset for opfyldt. Endvidere vil betingelserne for
kundens afbestillingsret som udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den
pågældende begivenhed i øvrigt på tilstrækkelig objektiv måde findes
fyldestgørende dokumenteret.
Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis
kunden ved aftalens indgåelse var bekendt med den pågældende begivenhed eller
begivenheden var almindelig kendt.
I tilfælde af afbestilling har den rejsende krav på tilbagebetaling af
samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Det gælder dog ikke en
evt. præmie for afbestillingsforsikring, da denne dækning er en særskilt
aftale, der allerede træder i kraft ved købet af pakkerejsen, jf. nedenfor
under pkt. C.
Tilbagebetaling skal ske uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter
den rejsendes afbestilling af rejsen.
2c)
Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6.
personrabat/ ekstrasengsrabat, ændres eller afbestilles af den rejsende,
tilbagebetales det indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4.,
5. og 6. person samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil
prisen for de øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i
øvrigt gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden
efterfølgende skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse. Der
kan gælde specielle regler for ændring og afbestilling af grupperejser.
3) Overdragelse af rejsen
Den rejsende kan overdrage pakkerejsen til enhver, der opfylder alle
betingelserne i aftalen, hvis den rejsende har underrettet arrangøren om
overdragelsen i rimelig tid og senest 7 dage inden rejsens begyndelse. Det
gælder dog ikke, hvis overdragelse ikke accepteres af de samarbejdende
ruteflyselskaber, hoteller eller krydstogsselskaber.
Overdrageren af pakkerejsen og den, som har fået overdraget pakkerejsen,
hæfter begge for betalingen af eventuelle udestående beløb og for eventuelle rimelige
og dokumenterbare omkostninger, som følger af overdragelsen.
Ændringen vil i ovenstående tilfælde kræve en opdatering af navne mm.
Rejsebureauet opkræver i denne forbindelse kr. 150,- pr. ændring. Er det under
7 dage til afrejsen opkræves et gebyr på kr. 500,-.
Forsikringer kan ikke overdrages til andre.
C. Afbestillingsforsikring
Arrangøren skal ved aftalens indgåelse
informere kunden om mulighederne og vilkårene for at købe en
afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse
med rejsens bestilling og kan ikke opsiges efterfølgende.
Har kunden købt afbestillingsforsikring, kan
kunden indtil afrejsen afbestille rejsen og få det indbetalte beløb refunderet
uden andre fradrag end selve præmien for afbestillingsforsikringen, forudsat
betingelserne herfor er opfyldte.
Pkt. 5 - Rejsearrangørens pligter og
ansvar efter afrejse
Rejsearrangøren er forpligtet til at
gennemføre rejsen i overensstemmelse med udbudsmaterialet, hjemmesiden og
rejsedokumentet. Arrangørens forpligtelse gælder alle ydelser, som indgår i
aftalen, også dem som leveres af andre end rejsebureauet. Oplysninger i
rejsebureauets udbudsmateriale og på hjemmesiden er bindende for rejsebureauet.
Rejsearrangøren kan dog ændre oplysningerne i udbudsmaterialet og på
hjemmesiden inden rejseaftalen indgås, såfremt kunden inden rejseaftalens
indgåelse tydeligt informeres om ændringerne.
Såfremt der mellem rejsebureauet og den
rejsende er truffet særlige aftaler, som afviger fra de i udbudsmaterialet og
på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i det omfang, de er påført
rejsedokumentet eller på anden måde klart kan dokumenteres.
Pkt.
5.1 Mangler ved pakkerejsen
Der foreligger en
mangel ved rejsen, hvis den rejsende ikke modtager de ydelser, som gennem
udbudsmaterialet, hjemmesiden eller særlige aftaler med rejsearrangøren er
angivet på rejsedokumentet, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det
aftalte eller tilsikrede.
Uregelmæssigheder, som almindeligvis må
betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det bemærkes, at rejsearrangøren
har ret til ansvarsfrit at aflyse programførte udflugter, såfremt der ikke
opnås tilstrækkelig tilslutning til disse.
Det
anses heller ikke for en mangel ved rejsen, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet
afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes den
rejsendes egen forsømmelse eller støj fra omgivelser eller andre personer, ikke
betragtes som en mangel ved rejsen.
Rejsearrangøren yder ingen kompensation for
ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser
af f.eks. varmt vand, varme og aircondition. Der ydes heller ikke erstatning,
hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af
nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver
rejsearrangøren sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes
egne brochurer og hjemmesider.
Vil den rejsende
påberåbe sig en mangel ved pakkerejsen,
skal den rejsende give rejsearrangøren meddelelse herom snarest muligt, efter
at den rejsende har konstateret manglen.
Såfremt de lokale
sundhedsmyndigheder træffer beslutning om, at den rejsende grundet sygdom,
epidemi e. lign. På rejsemålet skal forblive på sit værelse eller på hotellet
under dele af ferieopholdet, betragtes dette ikke som en mangel, som
rejsearrangøren skal kompensere eller er erstatningsansvarlig for. Det gælder,
uanset om sundhedsmyndighedernes påbud skyldes de rejsendes eller andres
forhold.
Ligeledes er rejsearrangøren
ikke ansvarlig for eventuelle meromkostninger til forlænget indkvartering samt
evt. forplejning eller for efterfølgende hjemrejse, hvis denne ligger efter det
i rejseaftalen fastsatte, hvis de lokale sundhedsmyndigheders retningslinjer
har nødvendiggjort dette.
Rejsearrangøren er dog
forpligtet til i denne situation at yde den rejsende den fornødne service og
praktiske bistand.
5.1.2.
Alternative rejseydelser
Kan en væsentlig del
af de aftalte rejseydelser ikke leveres, skal rejsearrangøren uden udgifter for
den rejsende tilbyde denne alternative rejseydelser af en så vidt muligt
tilsvarende eller højere kvalitet end aftalt, hvis sådanne indgår i
rejsearrangørens sortiment.
Hvis de tilbudte alternative
rejseydelser medfører, at pakkerejsen er af en lavere kvalitet end aftalt, har
den rejsende krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen, medmindre manglen
skyldes den rejsendes egne forhold.
Den rejsende kan kun afslå de tilbudte
alternative rejseydelser, hvis de ikke udgør en tilsvarende ydelse i forhold
til aftalen eller det tilbudte forholdsmæssige afslag er utilstrækkeligt.
Kan rejsearrangøren ikke tilbyde
alternative rejseydelser, eller afviser den rejsende de tilbudte rejseydelser
grundet for lav kvalitet, kan den rejsende kræve et forholdsmæssigt afslag og
efter omstændighederne erstatning for direkte økonomisk tab.
5.1.3. Hæveadgang
Hvis der foreligger væsentlige mangler, og pakkerejsen
omfatter passagerbefordring, har den rejsende ret til, at rejsearrangøren uden
unødig forsinkelse sørger for hjemtransport af den rejsende med et
transportmiddel svarende til det aftalte uden omkostninger for den rejsende.
Påvirker en mangel
pakkerejsen væsentligt, og har rejsearrangøren ikke afhjulpet den inden for en
rimelig frist fastsat af den rejsende, kan den rejsende hæve aftalen om
pakkerejsen.
Hæver den rejsende aftalen, skal rejsearrangøren
tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen, med fradrag
af et beløb svarende til den værdi, som pakkerejsen har haft for kunden.
Hæver den rejsende aftalen, og omfatter pakkerejsen
passagerbefordring, har den rejsende ret til, at rejsearrangøren uden unødig
forsinkelse sørger for hjemtransport af den rejsende med et transportmiddel
svarende til det aftalte uden omkostninger for den rejsende.
Den rejsende har
krav på erstatning fra rejsearrangøren for ethvert økonomisk tab, som den
rejsende lider som følge af en mangel, medmindre manglen skyldes,
1) den rejsendes
egne forhold,
2) en uvedkommende
tredjemand og er uforudsigelig eller uundgåelig eller
3) uundgåelige og ekstraordinære
omstændigheder.
Har manglen forvoldt den rejsende væsentlig ulempe, kan der
tilkomme den rejsende en godtgørelse, medmindre manglen skyldes en af det
ovenfor anførte forhold.
5.1.4.
Internationale konventioner
Er
forpligtelsen til at betale erstatning for en tjenesteyder, der udfører en
rejseydelse, begrænset af internationale konventioner, der er bindende for EU,
finder de samme begrænsninger anvendelse på rejsearrangørens ansvar.
Er ansvaret for en
tjenesteyder, der udfører en rejseydelse, ikke begrænset i internationale
konventioner, kan den erstatning, som en rejsearrangør skal betale efter disse
regler, begrænses i aftalen om pakkerejsen. Erstatningen kan dog ikke begrænses
til mindre end tre gange pakkerejsens samlede pris.
Der kan dog ikke
foretages en begrænsning i erstatningen for personskade og skade, som er
forvoldt forsætligt eller uagtsomt
Den erstatning, som rejsearrangøren er forpligtet til at
betale efter disse regler, begrænses i overensstemmelse med
Warszawakonventionen af 1929 angående indførelse af visse ensartede regler om
international luftbefordring i tilfælde, hvor denne gælder for tjenesteyderens
ansvar for den mangelfulde del af pakkerejsen.
Ret til erstatning
eller forholdsmæssigt afslag efter denne lov har ikke betydning for den
rejsendes rettigheder efter EU-forordninger om passagerrettigheder (Forordning
261/2004) og erstatningsansvar ved passagertransport og efter internationale
konventioner.
Har den rejsende opnået erstatning eller forholdsmæssigt
afslag efter sådanne forordninger og internationale konventioner, fratrækkes
det modtagne beløb erstatningen eller det forholdsmæssige afslag, som gives
efter pakkerejseloven.
Alle ankomsttider, der er angivet i
udbudsmaterialet, på hjemmesiden og i rejsedokumentet m.v., skal betragtes som
forventede. Rejsearrangøren kan ikke gøres ansvarlig for tab og gener, som
skyldes mindre afvigelser i forhold til de oplyste ankomsttider.
Pkt. 7 - Den rejsendes pligter og ansvar
Den rejsende er forpligtet til at følge de
anvisninger for rejsens gennemførelse, som rejsearrangøren eller dennes
repræsentant samt flyselskab m.fl. fastsætter. Den rejsende skal respektere de
ordensbestemmelser, som fastsættes med hensyn til transporten til og fra
bestemmelsesstedet samt for ophold på hoteller m.v. Grove eller gentagen
overtrædelse heraf kan medføre bortvisning fra rejseselskab og/eller hotel,
således at videre ophold og hjemrejse må foretages på den rejsendes egen
foranledning og for egen regning.
Den rejsende skal kunne tage vare på sig selv
eller rejse med en, som kan hjælpe med personlig assistance, hvis det er
påkrævet.
Den rejsende er erstatningsansvarlig i
overensstemmelse med almindelige erstatningsregler for skader, han forvolder på
ejendele, som tilhører medrejsende, rejsearrangøren, rejseledere,
luftfartsselskab, hotel m.v.
Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte
værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. Rejsearrangøren
er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer fra hotellets
deponeringsbokse eller lign.
Den rejsende er ansvarlig for at have gyldigt
pas, visum, indrejsetilladelse og eventuelle vaccinationer. Det påhviler
endvidere den rejsende at orientere sig om eventuelle indrejseformaliteter
eller sundhedsformaliteter forud for eller under selve rejsen.
Det bemærkes, at information om
sundhedsmæssige foranstaltninger og indrejsekrav ikke er en integreret del af
pakkerejsen, hvorfor rejsearrangøren ikke er ansvarlig i tilfælde af, at den
rejsende ikke opfylder sådanne krav.
Oplysninger udover hvad der er givet af rejsearrangøren,
fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade eller konsulat og hos
Seruminstituttet. Udenlandske statsborgere skal kontakte respektive ambassader
samt Seruminstituttet, hvor de kan få oplysninger om, hvilke krav der stilles
til deres lands statsborgere. Rejsearrangøren kan ikke stilles til ansvar for
omkostninger, som undladelse heraf måtte medføre for den rejsende.
Den rejsende skal selv afholde alle evt.
udgifter, som skyldes mangler i ovennævnte formaliteter, eksempelvis
hjemtransport som følge af manglende pas m.v., med mindre manglen skyldes dokumenterbar
fejlinformation fra rejsearrangøren.
Den rejsende er ligeledes ansvarlig for
eventuelle følger af sygdom, ulykkestilfælde og lignende. under rejsen, og det
påhviler den rejsende selv at afholde udgifter til lægehjælp, hospitalsophold,
særlig hjemtransport m.v. Den rejsende skal holde sig orienteret hos rejsearrangørens
lokale repræsentant eller gennem opslag på hotellet om hjemrejsetidspunkt,
herunder om eventuel ændring heraf i forhold til det på rejsebeviset anførte
tidspunkt.
Selv om den rejsende ikke møder rettidigt op
ved udrejsen, bevarer den rejsende retten til hjemrejsen, medmindre lokal
lovgivning udelukker dette. Den rejsende bør snarest kontakte rejsearrangøren
for at få afklaret, om det pågældende lands regler tillader hjemrejse uden
udrejse.
Bemærk dog, at retten til hjemrejse ikke
gælder ved rejser med rutefly. Hvis udrejsen ikke bliver benyttet på din
ruteflybillet, vil din hjemrejsebillet automatisk blive annulleret i henhold
til ruteflyselskabets standardvilkår.
Møder den rejsende ikke rettidigt ved
hjemrejsen, mister den rejsende retten til denne og må selv foretage hjemrejse
for egen regning. Rejsearrangøren er ligeledes uden ansvar for, om rejsende,
som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt
check-in mv.
Hvis den rejsende ønsker at afbryde rejsen
før tid og rejse hjem på egen hånd, uden forudgående aftale med rejsearrangøren
herom, og uden at rejsearrangørens forhold med rette har givet anledning
hertil, påhviler det den rejsende selv at afholde udgifterne til hjemrejsen.
Der ydes ikke godtgørelse for evt. ubenyttede dele af rejsen og opholdet på
rejsemålet.
Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel
egen person som bagage er egnet til fly- eller bus-transport. Det bemærkes, at
gravide i visse tilfælde ikke må være passager i et fly. Det påhviler derfor
den rejsende at orientere sig om luftfartsselskabernes regler, idet disse har
forskellige regler for, hvornår en gravid må flyve og i hvilke tilfælde, der
skal medbringes en lægeerklæring.
Kaptajnen/chaufføren kan afsætte personer,
som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter kaptajnens eller
chaufførens skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for
medpassagerer. Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af rejsen,
herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.
Pkt
8. Rejsearrangørens bistand
Er en rejsende i
vanskeligheder under rejsen, skal rejsearrangøren yde passende bistand uden
unødig forsinkelse, navnlig ved at give oplysninger om lægehjælp, lokale
myndigheder og konsulær bistand og ved at bistå den rejsende med at foretage
fjernkommunikation og arrangere alternative rejsearrangementer.
Skyldes vanskelighederne den rejsendes forsætlige eller
uagtsomme adfærd, er rejsearrangøren berettiget til at opkræve et rimeligt gebyr
for sin bistand. Gebyret må ikke overstige rejse-arrangørens reelle
omkostninger.
Efterlysning af glemte sager må ske omgående
efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger (administration, forsendelse
m.v.) ved efterlysning kan rejsearrangøren opkræve et særligt gebyr, som
betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej.
Pkt. 9 - Reklamationer
Eventuelle reklamationer skal med henblik på eventuel
afhjælpning på stedet gøres gældende overfor rejsearrangørens personale på rejsemålet
snarest muligt efter, at den rejsende har opdaget manglen. Undladelse heraf kan
have indflydelse på behandlingen af kravet. Dette gælder dog ikke, hvis rejsearrangøren
har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt
kravet skyldes skade på den rejsendes person.
Ved reklamation over for rejsearrangørens
personale opfordres den rejsende til at få dokumentation herfor med henblik på
eventuel efterfølgende behandling af reklamationen.
Reklamationer over fejl eller mangler, som
ikke har kunnet rettes på rejsemålet, bør fremsættes skriftligt til rejsearrangøren
snarest muligt og senest 4 uger efter rejsens afslutning men henblik på en
hurtig behandling af sagen.
Såfremt parterne ikke kan opnå enighed om en pakkerejse, kan sagen indsendes til Allmänna Reklamationsnämden (ARN) - Startsida | Allmänna reklamationsnämnden (arn.se)
Et alternativ til
at indsende en reklamation direkte til ARN er at sende
reklamationen via Onlineplatformen. Onlineplatformen er en fælles
indgangsportal i EU for forbrugere og erhvervsdrivende, som ønsker at bilægge
tvister, der er opstået i forbindelse med salg via nettet.
Platformen
identificerer den kompetente klageinstans og overfører reklamationen til ARN f.s.v.a. pakkerejser eller til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen f.s.v.a. rene flybilletter eller indkvartering.
Onlineplatformens hjemmeside hedder http://ec.europa.eu/odr.
Endelig kan sagen anlægges ved endomstol eller ved voldgift i Danmark.
Det påhviler kunderne at gemme alle relevante oplysninger og information
i forbindelse med rejsen til brug for en eventuel reklamation over for
rejsearrangøren.
Rejsearrangøren tager forbehold for trykfejl
og eventuelle ændringer. Rejsearrangøren er dog forpligtet til at betale
erstatning til en rejsende, der lider tab som følge af fejl, der skyldes
tekniske mangler i rejsearrangørens bestillingssystem, medmindre fejlen skyldes
den rejsende selv eller uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.
November 2022